نقشه راه گام به گام موفقيت يك استارتاپ

مراكز تفريحي و ورزشي و هنري منطقه 22

نقشه راه گام به گام موفقيت يك استارتاپ

۴۱ بازديد

نقشه راه گام به گام موفقيت يك استارتاپ

شايد برايتان جالب باشد كه يكي از موضوعاتي كه هميشه بهش فكر مي كردم و براي من جذاب بود، اين بود كه آيا ميشه براي موفقيت در مسير كارآفريني يك نقشه و فرآيند سيستماتيك داشته باشيم يا نه ، واقعيت اينه كه از نظر علمي در دنيا در اين زمينه دو ديدگاه وجود داره ، يك عده اعتقاد دارند كه براي فرآيند كارآفريني نميشه يك مسير سيستماتيك در نظر گرفت و عده اي ديگر معتقد هستند كه ميشود اين فرآيند را همچون يك كارخانه سيستماتيك در نظر گرفت.

ولي من يقين دارم كه ميشه يك الگوي كلي براي فرآيند كارآفريني و استارتاپي در نظر گرفت و اين الگوي كلي ميتونه حاوي گام هاي منطقي براي جلوگيري از اشتباهات يك استارتاپ و صرفه جويي در منابع اون بشه . البته بايد منعطف باشد. اين همون نقشه راه استارت اپ يا كسب و كار نوپا هست.

مدتها با اين مسئله درگير بودم ، تا به امروز هم تجربيات خودم رو در زمينه راه اندازي ۲ استارتاپ و مشاوره هايي كه به تيم ها ميدادم رو مكتوب كردم…و يكسري چك ليست و گام هاي مهم رو مستند سازي كردم كه در جلسات مشاوره به استارتاپ ها بعنوان نسخه ارايه مي كردم.

براي طراحي يك نقشه گام به گام در زمينه كارآفريني بيشتر شد. تفكر سيستمي و سيستم سازي هست ، همه چيز در اينجا در قالب يك سيستم نظامند طراحي شده و فرهنگ قالب مردم پيروي از سيستم هاي طراحي شده است.

جالبه بدونيد كه واقعا با پيروي كردن از يكسري الگوي خاص و Best Practice ها ميشه جلوي خيلي از اشتباهات رو گرفت. در هم استارتاپ ها تقريبا درگير همين تله هايي هستند كه بچه هاي ايراني هم هستند .

اين چند ماه ، صبح ها درگير كارگاه بودم و عصر ها هم روي اين نقشه كار مي كردم ، نتيجه اش هم شد يك نقشه و الكوي بومي شده، مبتني بر جديد ترين متدهاي استارتاپ ناب مي باشد.

اصلا خود اين الگو خودش يك محصول بود كه بايد براساس نيازهاي بازار توسعه پيدا مي كرد ( منظورم نيازهاي استارتاپ ها و اكوسيستم استارتاپي ايران هست).واقعيت اينه كه بچه هاي استارتاپي كلي مفاهيم و تكنيك ها رو بلد هستند ( مدعي هستند كه همه چيز رو ميدانند ) ولي مسئله اصلي اينه كه نميدونن بايد اين تكنيك ها رو كجا و چگونه و به چه ترتيبي بكار ببرن !

براساس همين نياز اين نقشه طراحي شد ، نقشه اي گام به گام شامل ۵ مرحله :  .

گام ۰ – اعتبارسنجي خود ( Self-Validation ) :

 شما قبل از اينكه وارد فرآيند كارآفريني بشيد بايد ببينيد اصلا اين كاره هستين يا نه ، توانمندي هاتون چيه و چه استعدادهايي داريد

گام ۱ – مباني پايه و اساسي (Foundation ) :

 شما به عنوان يك موسس بايد مفاهيم پايه اي در زمينه فرآيند كارآفريني ، تشخيص فرصت و بهره برداري از فرصت ، مفاهيم و فرآيند استارتاپي ، جذب سرمايه و…. رو مسلط باشيد.

گام ۲ – ايده پروري (Ideation) :

شما بايد بطور سيستماتيك فرصت هاي بازار رو تشخيص بديد ، ايده پردازي كنيد ، و از بين فرصت ها يكي را انتخاب كنيد ، و سپس با استفاده از بوم ناب به مدلسازي اين ايده بپردازيد .

گام ۳- همخواني مسئله راهكار (Problem – Solution Fit) :

 آيا مشكلي كه تشخيص داديد و بر روي اون ايده پردازي كردين اصلا ارزش حل كردن داره ، و اينكه آيا راهكار شما راه حل مناسبي براي حل كردن مشكل هست يا خير ؟

گام ۴- همخواني محصول و بازار (Product-Market Fit):

 

 آيا محصول شما در بازار مورد استقبال قرار مي گيرد يا خير ؟ ميشه بر روي درآمد آن حساب باز كرد يا نه ؟

گام ۵- رشد (Scale) :

 اين نقشه طي ۶ ماه طراحي شد و محتواي مربوط به اون آماده شد ، مسئله بعدي اين بود كه چقدر اين نقشه كاربردي است و واكنش اكوسيستم استارتاپي به اين نقشه چيه !

من از خود فرآيند معرفي شده در اين نقشه براي اعتبارسنجي اش استفاده كردم.

براي اعتبارسنجي اوليه اون ، به بهانه يك سخنراني در همايش كسب و كارهاي نوپا ، كلياتي از اين نقشه رو معرفي كردم ، كه گزارششو اينجا ميتونيد بخونيد . واكنش و نظر مخاطبان برام خيلي جالب بود و منو مصمم كرد كه جدي تر روي سنجش و اعتبارسنجي اين نقشه و الگو در ايران كار كنم. كه در نوشته هاي بعدي بيشتر در موردش خواهم نوشت. در اصل ، در قالب اين سلسه نوشته ها مي خوام بهتون نشون بدم كه خودم در عمل چگونه اين فرآيند رو به آزمايش گذاشتم. و نتايج چقدر خوب و مثبت بوده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.